Tuesday 10 September 2013

bapa.anak.ibu.




Anak tidak selalunya mendengar cakap ibu bapa, tapi anak tidak pernah gagal untuk meniru perilaku ibu bapa.. sentap?
Tak dinafikan setiap anak adalah berbeza..perlu pendekatan pendidikan dan pengajaran yang berbeza..saya lebih suka pendekatan lembut dalam ketegasan atau tegas dalam kelembutan..instead of mengunakan cara kasar dalam ketegasan..
Seorang ibu atau bapa ‘menyiram minyak’ kepada anak yang sedang memberontak..api yang marak disiram minyak tanah, apakah api itu akan padam? Ia makin marak, malah mungkin sampai ke tahap membahayakan nyawa mereka disekelilingnya..
Seorang ibu sedang bergaduh dengan anak lelaki..dengan mengatakan.."hah! pergi ambik pisau, bunuh je aku.." anak plak memang jenis baran..agak-agak ape yang berlaku..?? *tak hairanlah kini di dada akhbar banyak memaparkan kes bapa bunuh anak, anak bunuh ibu, adik bunuh abang dan seumpamanya..*
Tidak lama selepas kejadian itu..adik dan abang plak gaduh..ayat yang sama keluar dari mulut salah seorang daripada mereka..see? apa yang ibu mereka pesan..jangan gaduh, mereka tak endah, sebaliknya semasa bergaduh mengulang ayat yang sama dengan apa yang telah diucapkan oleh ibu mereka..salah siapa?
Perkataan itu dibarat doa. Doa ibu bapa amat makbul, lebih-lebih lagi doa seorang ibu. Bila bergaduh, macam-macam perkataan yang kurang enak didengar keluar dari mulut seorang ibu atau bapa..bodoh, lembab, pergi jahanam..bukankah itu mendoakan seorang anak menjadi seperti itu..
Mendidik seorang anak perlukan tahap kesabaran yang amat-amat tinggi..ceh! ayat macam dah kahwin, dah ada anak..haha..tapi itulah hasil pemerhatian saya..
Ini yang menyebabkan saya sedikit takut untuk berkahwin..apakah saya mampu melahirkan umat Nabi Muhammad SAW yang sebenar-benar umat..lebih-lebih lagi keadaan sekeliling saya yang agak suram..tak dinafikan kebahagian adalah pilihan setiap insan...namun bila membesar dalam kesuraman itu, sedikit sebanyak kesannya tetap ada..kan?

No comments:

Post a Comment

^^ peace! no pressure ^^

stalker ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...